CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MATEMATIK TAHUN 1
CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN MATEMATIK TAHUN 1
Tarikh :07 November 2012 Hari : Rabu
Masa
: 7:45 a.m – 8:15 a.m Kelas : Tahun 1
Subjek : Matematik
Bidang : Sukatan dan Geometri
Tajuk : Ruang
Sub
Tajuk : Bentuk 2 Dimensi
Standard
Kandungan : Murid dibimbing untuk
mengenal pasti bentuk dua dimensi (2D)
Standard Pembelajaran : Murid berupaya untuk:
(a) menyusun
bentuk 2D mengikut pola
ABM : kad pola, potongan bentuk 2D,
kad manila yang telah di potong, lembaran
kerja.
Pengisian
Kurikulum:
i.
Ilmu – menyusun bentuk 2D
mengikut pola yang betul
ii.
Nilai – berkerjasama
iii.
Elemen Merentas Kurikulum
a) Kreativiti
dan Inovasi
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid pernah melukis
bentuk 2D dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran sebelum ini.
AKTIVITI
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)
|
||||
Fasa
/ Langkah
|
Isi
Pelajaran/ Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
/ Impak
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set
Induksi
(5 minit)
|
-
Bulatan, segitiga,
segiempat sama, segiempat tepat, sisi, bucu dan sisi melengkung.
|
1.
Guru bersoal jawab dengan
murid tentang tajuk pelajaran yang lalu.
|
1.
Murid menjawab soalan yang
ditanya oleh guru.
|
Pengetahuan sedia ada.
|
Persediaan
Pemerhatian
dan
Analisis
(7
minit)
|
Soal
jawab dengan murid:
i.
Lihat dan sebutkan bentuk-bentuk yang telah ditunjukkan di papan hitam.
ii.
Bagaimanakah bentuk-bentuk ini disusun?
iii.
Apakah bentuk yang seterusnya.
|
a.
Lakaran bentuk-bentuk 2D mengikut susunan di papan hitam.
b.
Sesi soal-jawab dengan murid-murid
diadakan.
c.
Aktiviti ini diulang dengan menyusun
bentuk 2D menggunakan pola yang berlainan.
|
1.
Murid membuat pemerhatian terhadap
bentuk-bentuk yang telah ditunjukkan itu tadi.
2.
Murid menjawab soalan yang
dikemukakan.
|
BBM: kad pola
|
Imaginasi
(5
minit)
|
Murid
diminta membina pola mereka sendiri .
|
a.
Kemahiran murid diperkukuhkan lagi dengan melakukan aktiviti seperti contoh
di bawah ini:
b.
Beberapa set lakaran bentuk-bentuk 2D disediakan.
c.
Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
d.
Beberapa set lakaran bentuk-bentuk 2D diedarkan pada setiap kumpulan.
e.
Murid diminta membentuk-bentuk 2D berikut mengikut pola mereka sendiri.
|
1.
Murid membentuk kumpulan seperti
yang diarahkan.
2.
Murid membentuk pola
mereka sendiri secara perbincangan berkumpulan.
|
BBM: kad bentuk 2D, kad
manila yang dipotong panjang.
Nilai Murni:
Berkerjasama
EMK:
Kreativiti dan Inovasi
|
Perkembangan
(6 minit)
Penambahbaikkan dan Menilai
|
Perbincangan
hasil kerja yang telah dilakukan.
|
Wakil
kumpulan menunjukkan hasil kerja mereka di hadapan kelas
|
1.
Murid membentang hasil
kerja kumpulan masing-masing di hadapan kelas.
|
Kemahiran mengenal pasti
bentuk 2D dan pola bentuk dikenal pasti.
|
Tindakan
(7
minit)
|
Murid
diminta untuk menyelesaikan tugasan yang diberi.
|
a.
Lembaran kerja diedarkan kepada setiap
murid.
b.
Bincangkan hasil kerja murid.
|
1. Murid menjawab soalan
yang diberikan.
2. Perbincangan jawapan
bersama guru.
|
BBM:
Lembaran kerja
|
Pentaksiran
|
Berdasarkan
kepada keupayaan murid menjawab soalan di Lembaran Kerja.
Murid
perlu betul kesemua soalan yang diberi sebelum bergerak ke kemahiran
berikutnya.
|
LATIHAN & PRAKTIKAL
No comments:
Post a Comment